2009-01-11

Jak začít se syrovou stravou?

Že si nedovedete představit, co takový vitarián pořád jí? Setkávám se s touho otázkou často, především od kolegů, ale i přátel, jejichž jídelníček se skládá z na zeleninu a ovoce chudých jídel, ve většině tepelně upravených. Že si nedovedete představit alternativu ke křupavé kaiserce s platkem šunky? To mnozí z nás. Ovšem alternativ je spousta a budu se Vám zde snažit takové alternativy přinášet.

NA ÚPLNÝ ZAČÁTEK

V první řadě, pokud nyní patříte spíše do skupiny lidí, jejichž jídelníček s pár odchylkami vypadá, jako ten výše popsaný, měli byste nejprve vyzkoušet zařazovat určité procento syrové stravy do jídelníčku a až poté případně na syrovou stravu přejít z většího procenta či zcela.

Osobně bych Vám doporučila zařadit na začátek například syrovou snídani, zvýšit podíl syrové zeleniny v jídelníčku, vyhnout se jídlům smaženým a fritovaným a hlavně se přestat přejídat. Sama jsem začala ještě vyloučením kávy, černého čaje, alkoholu a cukru (včetně tmavého) a nahradila jej čaji bylinnými, fresh džusy a cukr medem či syrupy javorovým, z agáve, atd.

Zůstaňte na takovéto odlehčené stravě cca měsíc a poté zkuste zařadit víkend, kdy budete pouze na syrové stravě.

Za tento měsíc bych Vám doporučila sehnat si co nejvíce informací, projít si šikovné odkazy s recepty, weby, která mají fóra, kde si vyměňují zkusenosti lidé, kteří se stravují raw (syrově). Přečtěte si knihy Normana W.Walkera, na blogu najdete odkaz na web, kde se dají legálně stáhnout jako .pdf v elektronické podobě.
Předem musím říct, že Ti z Vás, kteří vládnou angličtinou jsou při hledání informací ve značné výhodě. Odkazy na stránky, které pro mne byly užitečné naleznete na mém blogu, případně na blogu RAW FOOD in Dublin mého bratra Jana.

Víkend na syrové stravě bez znalosti, co si vlastně připravit by asi nesplnil úplně Vaše očekávání. V některém z dalších příspěvků přidám tipy s recepty, jak takovýto víkend může vypadat.
Hlavní benefit víkendu na syrové stravě vidím v zážitku kontrastu proti standartnímu jídelníčku.

Sledujte, jak se cítíte ve Vašem tělo. Tělo je chytré a jediný problém máme v tom, že neumíme naslouchat dobře jeho potřebám a sdělením.
Rozhodně po nasazení syrové stravy se tělo začně zbavovat spousty jedů, které se v něm hromadily po léta, obzvláště ve chvíli, kdy nasadíte syrovou stravu ze 100%. Zcela určitě začnete sledovat také úbytek váhy.


Má zkušenost :
Po mnoha letech vegetariánství jsem se v minulosti vrátila cca na 3 roky ke "standartnímu" jídelníčku, i když s velkým podílem ovoce a zeleniny. Zpočátku jsem to nepozorovala, ale cca po roce jsem začala mít velké problémy s trávícím systémem. Měla jsem stálý pocit přejedení a neustále všemožné zažívací obtíže. Zkoušela jsem hledat, co by je mohlo způsobovat, neustále jsem vylučovala z jídelníčku nějaké potraviny a hledala, po čem se cítím líp, po čem hůř. Už ani nezmiňuji úbytek duševních sil a ztrátu schopnosti vidět jasně svou životní cestu. Neustále se mi nedařilo udržet se v okamžiku "tady a teď", má mysl neustále nervórzně těkala mezi věcmi, které se staly a těmi, které by se mohly stát. Je to takový bič, který málokdo chybně nespojuje se tělem, zdravotním stavem. Dlouho jsem to ve své praxi také považovala za druhořadé. Ne, že bych tento vliv opomíjela zcela, ale snažila jsem se ho eliminovat jinými cestami.
V době, kdy kulminovaly moje zdravotní obtíže začala kulminovat i nevalná situace v mém stálém zaměstnání. Původně velmi těžké období dnes nazírám jako dar.
Došla jsem na dlo svých sil a musela jsem začít hledat nějaký rezervoár energie.
Samotné vynechání kávy, černého čaje alkoholu a cukru mě navrátilo spousty energie, kterou jsem v době, kdy jsem tento krok udělala, extrémně potřebovala. Byla jsem tehdy na dně s psychickymi i fyzickými silami, slibovala jsem si od této změny alespoň to, že budu schopná do práce dojít a splnit úkoly, které mne tam čekaly. Prvních pět dní bylo opravdu náročných, rozhodně jsem do té doby nevěřila, že bych mohla být fyzicky závislá na kofeinu, který byl jediný ze seznamu vyloučených poživatin, který si opravdu žádal pozornost. Ovšem křeče v celém těle po 5 dnech odezněly a tento zážitek mi stačil k tomu, abych se k pití kávy nevrátila.
Odměna v podobě dostatku psychických i fyzických sil předčila také mé očekávání. Dokonce jsem znovu začala mít potřebu sportovat.
Bohužel jsem ale stále měla své zažívací obtíže, již více než dva roky, a bylo to již velmi únavné.
Toto téma jsem otevřela na setkání s mým bratrem, který se Raw-food Diet věnoval nějakou dobu již velmi intenzivně.
Zkusila jsem víkend na syrové stravě a tento víkend mě přesvědčil, jelikož již ten přinesl mým obtížím značnou úlevu.





Posted by Picasa

Žádné komentáře:

Okomentovat

Sledující/Followers

Seznam blogů/List of blogs